W dniu 21 września został zakończony projekt: Innowacyjne Nauczanie Przyrody w szkołach ponadgimnazjalnych (PINaP), który był realizowany od 15 stycznia 2013 r.Oficjalne zakończenie rozpoczęło się uroczystą konferencją, na której nauczyciele biorący udział w projekcie otrzymali podziękowania i certyfikaty, publikacje książkowe i e-booki.

  Na konferencję zostali zaproszeni także profesorowie, doktorzy uczelni wyższych, nauczyciele przedmiotów przyrodniczych z całej Polski, którzy poznali program projektu, jego rezultaty   oraz publikacje nauczycieli biorących w nim udział.

  W pierwszym etapie realizacji projektu (maj 2013 – sierpień 2013) eksperci metodyczni z zakresu przedmiotów przyrodniczych: dr Małgorzata Pietrzak (Uniwersytet Jagielloński), dr hab. Katarzyna Potyrała, prof. UP oraz dr Alicja Walosik (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie) opracowały Program Innowacyjnego Nauczania Przyrody (PINaP). Program został przekazany do recenzji. Recenzenci (prof. dr hab. Jacek Bielecki, dr hab. Władysław Błasiak, prof. nadzw.) pozytywnie ocenili zarówno innowacyjny charakter programu, jak i jego przydatność do zastosowania w praktyce szkolnej. Po zakończeniu prac nad stworzeniem programu powołano 2 zespoły eksperckie, które opracowały 20  scenariuszy lekcji do PINaP. Każdy scenariusz powstawał przy współudziale ekspertów przedmiotowych z zakresu: fizyki, geografii, biologii i chemii oraz konsultanta szkolnego. Scenariusze lekcji zostały  rozpowszechnione po zakończeniu etapu pilotażowego wdrożenia programu w szkołach uczestniczących w projekcie i weryfikacji ich  przydatności w praktyce szkolnej.

  W grudniu 2013 r., we współpracy z Centrum Zdalnego Nauczania UJ ( www.czn.uj.edu.pl ), została stworzona platforma blended-learning wspomagająca proces nauczania i uczenia się przyrody. Platforma została udostępniona uczniom  będącym uczestnikami projektu. Materiały dydaktyczne do nauczania blended-learning są sukcesywnie udostępniane uczestnikom projektu za pośrednictwem strony internetowej www.czn.uj.edu.pl. Po zakończeniu realizacji projektu zasoby platformy PINaP zostały udostępnione także innym zainteresowanym użytkownikom.

  W okresie od 22.02.2014 r. do 29.06.2014 r. przeprowadzono szkolenia dla nauczycieli celem przygotowania do nauczania przyrody wg PINaP. Na stronie projektu zamieszczono zdjęcia dokumentujące przebieg szkoleń. Program szkoleń przewidywał m. in. opracowanie przez uczestników scenariuszy lekcji przyrody, które następnie  zamieszczono na platformie PINaP. Scenariusze te zostały upowszechnione po zakończeniu realizacji projektu.

  W roku szkolnym 2014/2015 rozpoczęło się pilotażowe wdrożenie PINaP w 20 szkołach ponadgimnazjalnych, także w naszej szkole. Program realizowało dwóch nauczycieli przyrody w klasie humanistycznej. W trakcie roku szkolnego 2014/15 przeprowadzono lekcje akademickie na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz ewaluację wdrażania PINaP w szkołach. 

  Szkołom uczestniczącym w projekcie zostały przekazane zestawy pomocy dydaktycznych do nauczania przyrody.

  Na zakończenie projektu została przygotowana publikacja książkowa, zawierająca Program Innowacyjnego Nauczania Przyrody  oraz 40 scenariuszy lekcji i materiały uzupełniające.

 

 

 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd