Czy można być w pełni wolnym? Co stanowi granice wolności? Wolność a odpowiedzialność. Jak rozmawiać z młodymi ludźmi na temat wolności?
Te zagadnienia zdominowały debatę zorganizowaną przez Liceum w Kołaczycach w ramach podsumowania projektu „Wolność – rozumiem!”.
W debacie uczestniczyli zaproszeni goście: Adam Kmiecik, wiceburmistrz Kołaczyc; Mieczysław Wójcik, kierownik Posterunku Policji w Kołaczycach; Dyrektorzy szkół podstawowych z Gminy Kołaczyce: Wiesław Jedziniak i Stanisław Rogaczewski; Małgorzata Salacha - Dyrektor Szkoły Podstawowej w Brzostku; Pani Aneta Szpak ze Szkoły Podstawowej w Lublicy; Ks. Grzegorz Złotek, katecheta z Kołaczyckiego Liceum; Pani Agnieszka Jamróz – Płaziak, psycholog szkolny oraz przedstawiciele młodzieży: Andrzej Nabożny, Gabriela Drzymalska i Monika Sypień.
Debatę poprzedziła prezentacja spotu przygotowanego przez uczestników projektu oraz piosenka pt. „Sen o Viktorii” w wykonaniu Patrycji Buczyńskiej.
Rozmówcy, akcentując różne aspekty wolności, trudność w jej zdefiniowaniu i rozległość zagadnienia, skupili uwagę przede wszystkim na wolności osobistej, uznając, że ona jest źródłem wszystkich działań człowieka. Wolność ma się w sercu i głowie– stwierdziła Pani Agnieszka -To stan umysłu. Ksiądz Grzegorz zaznaczył, że źródłem prawdziwej wolności jest Jezus. Przywołał słowa św. Pawła z Listu do Koryntian Wszystko mi wolno, ale nie wszystko przynosi korzyść. Wszystko mi wolno, ale ja niczemu nie oddam się w niewolę. O granicach wolności mówił Pan Adama Kmiecik, zachęcając jednocześnie młodych do mądrego korzystania z tego daru. Prawdziwą wolnością jest tylko wolność w służbie dobra – podkreślił. Z kolei Pani Małgorzata Salacha, definiując wolność, uznała, że to przede wszystkim możliwość wyboru, nie jest jednak absolutna, musi mieścić się w obowiązujących granicach, w przeciwnym razie staje się źródłem anarchii.
Wolność jest międzyludzka – dowodził Pan Stanisław Rogaczewski, mówił o granicach wolności we wzajemnych relacjach, potrzebie szacunku i zrozumieniu. Jak nauczyć młodych ludzi wolności i umiejętności wyboru? – na tym z kolei skupił swoją uwagę Pan Wiesław Jedziniak.
Młodzi uczestnicy debaty- uczniowie podzielili się nie tylko swoimi refleksjami na temat wolności, ale jednocześnie opowiedzieli o tym, jak ich postrzeganie wolności jest kształtowane przez aktywność w organizacjach, takich jak harcerstwo czy drużyna strzelecka.
Co wyróżnia polskie rozumienie wolności? Wolność słowa jako ważny przejaw wolności w ogóle. Wolność a tolerancja - głosy w tych kwestiach padły z sali od pani Agaty Ochałek – Skałby, Pana Dariusza Szczepanika , Kornelii Szczepkowicz z klasy IV LO oraz Jana Wnęka – ucznia szkoły podstawowej.
Debatować znaczy roztrząsać, dzielić się poglądami, szukać najlepszych rozwiązań. Debata jest zatem najlepszą formą zrozumienia poruszanego problemu. Pozwala poznać różne stanowiska i znaleźć najlepsze rozwiązania. Miejmy nadzieję, że i tym razem siła argumentu zadziała i pozwoli młodym ludziom więcej zrozumieć, a wtedy można uznać, że całe przedsięwzięcie zatytułowane „Wolność – rozumiem!” osiągnęło cel.